خواص گوجه فرنگی

شنبه 2 تير 1397
19:20
فرزاد امیری

خواص گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی برای پوست ، خواص گوجه فرنگی در لاغری و بدنسازی ، مضرات گوجه فرنگی ، ',]i tvk'd

گوجه فرنگی از جمله سبزیجاتی است که در تغذیه غذایی روزانه ، همه ما به صورت خام و یا پخته آن را مصرف می کنیم و خیلی از ما آن را به عنوان میوه می شناسیم در حالی که در علم باغبانی چونکه گوجه فرنگی هسته ندارد در دسته سبزیجات دسته بندی می شود.

گوجه فرنگی اشتها آور , برطرف کننده ضعف و خستگی, تقویت کننده سلسله اعصاب و دستگاه گردش خون و قلب می باشد. متخصصان مصرف گوجه فرنگی را برای بیماران مبتلا به دردهای مفصل ، رماتیسم و نقرص توصیه می کنند.

گوجه فرنگی در ابتدا بومی کشور آمریکای جنوبی و مرکزی بوده و بعد ها به کشورهای دیگر جهان توسط اسپانیا انتقال داده شده است و امروزه گوجه فرنگی در کشورهای مختلف به روش های متنوع کشت می شود. جالب است بدانید این گیاه در کل جهان نزدیک به یک سوم کل مساحت مختص به تره بار را به خود اختصاص داده است. و در کشور ما در طول سال یک نفر به تنهایی 49 کیلوگرم گوجه فرنگی مصرف می کند.

گوجه فرنگی سرشار از انواع ویتامین های C ، K ، B6 و همچنین لیکوپن ، پتاسیم ، تیامین ، منیزیم ، نیاسین ، کلسیم ، فوفات ، مس و فسفر است که همه این ها به نوعی برای بدن انسان ضروری و لازم هستند.

خواص مفید گوجه فرنگی

مفید برای کاهش وزن و لاغری

اگر تمایل به کاهش وزن دارید پیشنهاد می کنیم گوجه فرنگی را به رژیم غذایی خود استفاده کنید و آن را حتما به صورت خام مصرف کنید. چونکه این گیاه به دلیل اینکه کلسترول ، چربی و کالری کمتری دارد و از طرفی پر از آب و فیبر است باعث می شود شکم تان پر آب شود.

مفید برای بینایی

تحقیقات نشان داده است مصرف گوجه فرنگی احتمال مبتلا به بیماری آب مروارید را تا حد زیادی کاهش می دهد و همچنین این گیاه حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان هایی مانند زئازانتین ، لیکوپن و ... است که این آنتی اکسیدان ها از چشمان شما در برابر اشعه های مضرر خورشید محافظت می کند. علاوه بر این گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی از ویتامین هایی نظیر آ ، ب ، ث است که این ویتامین ها قدرت بینایی شما را تقویت کرده و از شب کوری چشمان شما پیشگیری می کند.

مفید برای افراد دیابتی

مصرف گوجه فرنگی برای افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند توصیه می شود. کروم موجود در گوجه فرنگی ، قند خون شما را کنترل کرده و از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کند و همچنین چونکه گوجه فرنگی حاوی کربوهیدرات کمی است به کاهش سطح قند خون شما کمک می کند.

مفید برای پوست

آنتی اکسیدانی بنام لیکوپن موجود در گوجه فرنگی از پوست شما در برابر اشعه مضر فرابنفش که عامل اصلی به وجود آوردن چین و چروک در پوست است محافظت می کند. پس اگر به سلامت پوست خود اهمیت می دهید مصرف گوجه فرنگی را مخصوصاً در روزهایی که هوا گرم و خورشید سوزان است از یاد نبرید.

مفید برای مو

گوجه فرنگی منابع غنی از انواع ویتامین ها و آهن می باشد که برای تقویت مو بسیار مفید می باشد و موجب تقویت موهای آسیب دیده و درخشان تر شدن آن ها می شود. همچنین اسیدیه که در گوجه فرنگی موجود است باعث متعادل سازی سطح PH موها می شود.

مفید برای استخوان ها

متاسفانه اکثر ایرانی ها در سنین بالا با مشکل پوکی استخوان روبرو هستند. برای همین ما به شما توصیه می کنیم حتما از گوجه فرنگی در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنید. چون ویتامین k و کلسیم موجود در گوجه فرنگی می تواند استخوان های شما را تقویت کرده و همچنین آنتی اکسیدانی بنام لیکوپن در گوجه فرنگی تراکم استخوان را بهبود می بخشد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

مضرات گوجه فرنگی

مضر برای افراد مبتلا به ناراحتی معده

برای افرادی که مشکل ناراختی معده دارند توصیه می کنیم در مصرف گوجه فرنگی زیاده روی نکنند چون هضم گوجه فرنگی مخصوصاً برای آن دسته از افرادی که معده حساسی دارند بسیار مشکل است.

مضر برای افراد مبتلا به آسم و آلرژی

اگر با بیماری آسم دست و پنجه می کنید و یا نسبت به خوردن بعضی میوه ها و سبزیجات آلرژی دارید توصیه می کنیم در مصرف مواد حساسیت زا مانند گوجه فرنگی با احتیاط عمل کنید. البته برای بیمارانی که بدن شان نسبت به مصرف گوجه فرنگی حساسیت ندارند مشکلی در مصرف گوجه فرنگی وجود ندارد.

نحوه خرید و نگهداری گوجه فرنگی

در هنگام خرید گوجه فرنگی دقت کنید که گوجه فرنگی باید کاملا رسیده باشد و ظاهرش بدون لک و سالم باشد و پیشنهاد می کنیم تا می توانید گوجه فرنگی را به صورت خام همراه غذا مصرف کنید. در مورد نگهداری گوجه فرنگی شما می توانید تا 10 روز درون یخچال نگهداری کنید و برای مدت زمان بیشتر چاره ای جز فریز کردن آن ندارید ولی ما توصیه می کنیم به اندازه بخرید تا همیشه از گوجه فرنگی تازه استفاده کنید.

خوشبختانه امروزه گوجه فرنگی در تمام فصول در کشورمون کشت می شود اما بهترین نوع گوجه فرنگی ، نوع تابستانه آن می باشد.


[ بازدید : 117 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
به وبلاگ وبلاگ جدید سرگرمی و تفریحی باران با مطالب آشپزی و بیوگرافی خوش آمدید
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ جدید سرگرمی و تفریحی باران است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]